Törökbálint hírportálja

  

Programajánló

October 2019
M T W T F S S
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Belépés

Érdekes fejlesztési terv az 1940-es évekből

Törökbálint, Budai külső körút - Bizonyára furán hangzik ez a közterület megnevezés, de bizonyos Nagy-Budapest városfejlesztési tervek szerint, ami szerint Budakeszi például Budapest részét képezte volna, a törökbálinti Bajcsy-Zsilinszky utat, az akkor még nem létező, mai Géza fejedelem útját egy úgynevezett Budai külső körút részeként képzelték el.

Az 1940-es évekbeli várostervezők kissé másként képzelték el Budapest szerepét, és a közvetlen agglomerációt is szerették volna Budapest részeként látni. Az eredeti terveknek megfelelően, elég sok akkori községet "sikerült" Nagy-Budapesthez csatolni: E tervek alapján került Budapesthez többek között Békásmegyer, Pesthidegkút, Nagytétény, Budatétény, Soroksár és még sorolhatnánk... A tervek szerint, ahogy az a bevezetőben is olvasható volt, hogy Budakeszit is Budapest részeként szerették volna látni, ami később meghiúsult.

Az utak egy része előbb vagy utóbb, de elkészült. Szerencsére ugyanakkor a Budai külső körúthoz tartozó Duna híd nem készült el. Helyette megépült az M0-ás autópálya, és az ahhoz tartozó Duna híd, de az 1940-es évekbeli tervekkel ellentétben így a járműforgalom nem Törökbálint belterületén halad keresztül.

Érdekesség, hogy bár bizonyára kevesen emlékeznek rá, de régen a Kápolna utca - Diósdi út csomópont tekintetében nem a mai egyenes irány volt a védett főútvonal, hanem a Diósdi út - Kápolna utca - Munkácsy Mihály utca útirány, annak érdekében, hogy az 1940-es évek terveit kiszolgálva a nyomvonal a körúti jelleget szolgálja. Rossz is belegondolni, hogy esetleg a Bajcsy-Zsilinszky út - Géza fejedelem útja - Kápolna utca - Diósdi út tengely egy 2×2 sávos útként szelhette volna át Törökbálintot.

Érdemes ugyanakkor megnézni az 1940-es évekbeli Budai külső körúti nyomvonal és a mai elkészült és még hátralévő tervezett M0-ás nyomvonalát, és bizony felfedezhetők erős párhuzamok, de a legfontosabb különbség, hogy a mai tervek a lakott területeket szerencsére jobban elkerülik.

Egy biztos: A tervekkel Törökbálint csak rosszul járt volna. Az akkori fővárosi tanács, az egyik tehermentesítő körútját saját közigazgatási határán kívül tervezte kivitelezni. Így, az esetleges Nagy-Budapest előnyökből semmit nem érezhetett volna Törökbálint, ugyanakkor gépjármű forgalmának egy jelentős részét rásózta volna. - "Szép" kis tervek voltak...

Hozzászóláshoz jelentkezz be!