Bebizonyítottuk: Egy jó tömegközlekedési hálózat egy élhető kisváros alapja!
Az iskolabuszok beindítása megmutatta, hogy egy jól működő tömegközlekedési rendszert igenis igénybe vesznek a törökbálintiak, és ezzel jelentős mértékben csökkentettük az autóforgalmat, de itt még nem állhatunk meg! És félre kell tenni az autós lobbit, ha élhető várost akarunk!
Az iskolás járatok tárgyalásain folyamatosan csak a negatívumok érkeztek mindkét oldalról: nem fognak a gyerekek BMW és Jaguar helyett busszal menni iskolába, mit fognak szólni a tükörhegyiek, hogy ott busz jár, már az sikeres lesz, ha Tükörhegy és Annahegy felől 10-10 gyermek busszal megy iskolába, és egyébként is ennek a rendszernek a fenntartása sok pénzbe kerül, és milliókat költünk el pár gyermek buszoztatására.
A kép készültekor kb. 45 gyermek szállt le csak erről a buszról,
csak a Zimándy Iskolánál.
Igen: A busz az út közepén áll meg ilyenkor, mert ellenkező esetben a busz
szabályos gyermekszállítás táblája és átlós villogója ellenére, ami azt jelentené,
hogy a busz mellett nem lehet elmenni, az autóval érkező szülők a gyerekek
közé hajtanának. - Persze ez senki nem zavar...
Az anyagi oldal és az utasok száma a legmegfoghatóbb, és ezzel cáfolhatóak a korábbi állítások. Az iskolás járatokat koránt sem 10-20 gyermek veszi igénybe naponta, hanem külön-külön a 283B és a 286B jelzésű buszok kb. 70-80 gyermeket szednek össze minden egyes tanítási napon reggel. - Ezt egészíti ki a 285-ös busz utasszáma, így közel 200 gyermek veszi igénybe az iskolás buszokat naponta, irányonként. Ezzel 1-1 útszakaszon 1,5 gyermek/autó utasszámmal számolva, több mint 500-zal csökkent az adott ponton áthaladó gépjárművek száma, ami rendkívül jelentős szám! Nem is véletlen, hogy a legtöbb napon a tanítási napok ellenére sincs torlódás a Diósdi úton, de több más útszakaszt is említhetnénk.
Az iskolabuszokra várakozó gyermekek délután, a Bálint Márton Iskola
Óvoda utcai épületénél. Csak itt 50 gyermek várta a buszt 14 órakor.
Ehhez hozzájön további két indulás és további két iskola!
Az anyagi oldalt tekintve tehát közel sem állja meg a helyét, hogy csak pár diákra költi el a város az iskolabuszok fedezeti költségét, hanem közvetlenül közel 200 diákra, és közvetve az ő szüleikre, akiknek ezáltal nem kell autóval vinni a gyermekeiket az iskolába, és tovább vezethető a fejtegetés. Az egész város nyert ezzel, mivel a lecsökkent belvárosi forgalom miatt, élhetőbb lett a belvárosi rész, Törökbálint mintegy 2000 lakója részére.
Sajnálatos, hogy még a sikerek ellenére is vannak olyan képviselők, akik szerint a tömegközlekedésért nem szabad a városnak pénzt kiadnia, vannak olyan képviselők, akik a sikerek ellenére is úgy gondolják, hogy mit fognak szólni a tükörhegyi lakók, hogy ott busz közlekedik, és még mindig vannak képviselők, akik az autókat előbbre tartják, mint a buszokat, és csak azt veszik észre, ha egy autóbusz nem tud a megállójába beállni a szabálytalanul parkoló autó miatt, de azt már nem, hogy az egész városban nem lehet közlekedni sem gyalog, sem kerékpárral, sem autóval, sem busszal a sok szabálytalanul parkoló gépjármű miatt.
Szerencsére azonban vannak pozitív tapasztalatok is a buszközlekedés támogatását illetően: Elek Sándor polgármester úr elismerte, hogy korábban szkeptikus volt az iskolabuszok sikerét illetően, de immár többször hangot adott annak, hogy nem várt siker lett, és testületi ülésen is kiemelte, hogy nagyon örül, hogy a hálózatbővítés mellett döntöttek.
Szintén az iskolabuszok mellé állt, és akár további fejlesztést is el tud képzelni Földvári László képviselő úr, aki felhívta rá a figyelmet, hogy egyértelműen csökkent a forgalom a város útjain, és a legutóbbi testületi ülésen is kiemelte, hogy most fizet a város annyit a közösségi közlekedésért, mint 5 évvel ezelőtt, ugyanakkor ezért az összegért sokkal jobb szolgáltatást kap a város, és mindeközben a pénz is jelentős mértékben inflálódott, így arányaiban ma még így is kevesebbet költ a város a tömegközlekedésre, mint 5 évvel ezelőtt.
Szentmiklósi-Tóth Tamás képviselő úr volt az egyetlen a testületből, aki az egyik délutánját arra szánta, hogy végig járta valamennyi helyi járatú buszvonalunkat. Tükörhegyen végig menve arról érdeklődött, hogy hol vannak a buszmegállók? Visszaúton megmutatásra kerültek a megállók, majd teljesen jogosan azon értetlenkedett, hogy ezeket nem lehet észre venni. Nem is lehet, tekintve ideiglenesen, össze-vissza meglévő oszlopokra lettek kitéve a megállók, így az iskolákon keresztül a diákoknak kiküldött promóciós anyagokon kívül, senki sem tudja, hogy hol vannak a megállók, mivel a megtalálásuk egy kincskereséssel ér fel. Annahegyen és Pistályban is azt tapasztalta, hogy bár testületi határozat született róla, de nem épültek ki 5 év alatt sem a megállók, így egyéni képviselői indítványt nyújtott be a szabályos megállók kiépítését illetően.
Látjuk, hogy az új rendszer működik, azt a diákok örömmel veszik igénybe. De azt is látjuk, hogy még vannak hiányosságok, így sajnálatosan pont a Köztársaság téri iskola tanulói azok, akik a legkisebb számban veszik igénybe a buszjáratokat. Ennek az intézménynek a különlegessége, hogy itt csak és kizárólag alsós diákok tanulnak, és őket engedik el legkevésbé egyedül a szülők. Itt megoldást jelenthet, ha ehhez az intézményhez napi két dedikált indulást rendel meg az önkormányzat, egyeztetve a szülőkkel, hogy pontosan ehhez az intézményhez mikorra érjen oda a dedikált busz, és délután mikor induljon. Ehhez az intézményhez Tükörhegy, Bajcsy-Zsilinszky út és a MÁV-telep térségéből, mint tankörzetből célszerű céljáratot indítani, amihez viszont plusz forrás bevonása szükséges, tekintve a jelenlegi buszok folyamatosan 100% körüli kihasználtsággal közlekednek, így a rendszerben tartalék nem maradt.
Pontosan a jelenlegi 100% körüli kihasználtság, és az azt megelőző, az első napokban tapasztalható utaslemaradások mutatták meg az új rendszer sikerét, és a jól működő hálózatot az mutatja meg a legjobban, hogy arányaiban legalább négyszeres hatékonysággal üzemelnek az iskolás forgalom tekintetében a helyi járatok Törökbálinton, mint Budaörsön vagy Biatorbágyon. - Az említett településeken nincs szükség az iskolás fordulókra 12 méteres buszok beállítására, azonos járatsűrűség mellett.
Mezei Gyula
- Találatok: 265