A 2045.HU oldalain, csak az oldal működéséhez szükséges sütiket használjuk, továbbá a Google és a Facebook beépülő sütijei dolgozhatnak!

Elektromos busz "nagyhatalom" lett Törökbálint

Örömmel tölti el az embert, ha a munkájának a gyümölcse beérik, és még édesebbé válik az a bizonyos gyümölcs, ha az 1-2 kisebb-nagyobb pofon után jön el. Sok keresztbe tett akarat ellenére, végül mégis csak Törökbálintra jöttek meg leginkább az eBuszok!

Még Turai István polgármester úr polgármestersége idején, 2012 tavaszán keresett meg egy szakmabeli barátom, Mogyoróssy Tibor, a volt AlfaBusz buszgyár tulajdonosa azzal, hogy szeretné bemutatni nekem a jövőt, és segítsek neki abban, hogy azt a magyar emberek megismerhessék. Mikor letett elém egy prospektust egy bizonyos kínai buszról, a BYD K9-esről, magam is pesszimista voltam, leginkább a kínai mivolta miatt, és nehezen tudtam elhinni, hogy a fotókon látható "elemes busz" valóban meg tud-e tenni egy töltéssel 250km-t?

Mint kiderült, senki sem hitt a buszban, de végül azt mondtam, hogy oké, hozzák ide a kínaiak, de akkor komolyan leteszteljük. Az első napokban csak "játszottunk" vele, hogy megismerjük, mert mondhatni, akkor még űrtechnológiának tűnt a szerkezet: Trolibusz, de hol a csápja? Viccelődtünk...

Természetesen a célom az volt, hogy valamennyi törökbálinti vonalon megjárassuk a buszt, hogy minél többen megismerkedhessenek a jövővel. Első körben a helyi járatokon vetettük be a buszt, mivel az OMI Kft. örömmel fogadta az új technológiát, ellenben az akkori szolgáltatóval a BKV-val, akik hallani sem akartak az új technológiáról. Ellenben a BKV-val, személy szerint fontosnak tartottam, hogy a forgalmasabb vonalakon is megismerjék a buszt, és az Önkormányzat anyagi támogatásával, az OMI Kft. járművezetőjével kimentünk ingyenes járatként elsőként a 140-es busz vonalára is. Természetesen rövidesen jött a telefon, hogy mit képzelünk, hogy a vonali járat elé beállva, ingyen elvisszük 140-es jelzéssel az utasokat? Akkor jött, hogy akkor nem 140-es, hanem 140E, mint 140 elektromos viszonylat leszünk. Ekkor már érezte a BKV is, hogy komolyan gondoljuk a zöld projektet, így további támadás helyett, a tárgyalás útjára léptek, így a törökbálinti tesztet követően átvették ők is tesztelésre a buszt, és természetesen Törökbálinton is tesztelték az akkori 172E viszonylaton.

A busz rendkívül sikeres tesztet zárt, de valóban sok apróbb európai hiányosságtól szenvedett, amit jeleztünk az amerikai-kínai tulajdonban lévő BYD gyár képviselői felé. Legnagyobb meglepetésünkre, 2013 nyarán jött a hír: A kínaiak újabb buszt küldenének, kijavítva a korábban jelzett hibákat, hiányosságokat, és ezt a buszt is Törökbálintnak adnák 1 hónapra tesztelésre. Ekkor már Törökbálint volt tárgyalási pozícióban, és jeleztük a BKV felé, hogy immár kimondottan Törökbálinton kell közlekedtetnie az 1 hónap alatt a buszt, és így történt meg, hogy 2013 szeptemberében munkanapokon a 172E, hétvégén pedig a budaörsi 240-es viszonylaton dolgozott a busz. - A busz tökéletesen hozta azt, amit elvártunk tőle!

Ekkor kezdődtek az elvárások a BKK és a BKV felé, hogy bizony ez a busz napi 270-300km-t tud megtenni a 172E és a 272-es vonalán, és bizony Törökbálint elektromos buszokat akar! - Tekintve, az utasoktól is csak pozitív visszajelzés érkezett. Természetesen teljes elutasítás érkezett. Időközben jeleztük a BKK és az illetékes minisztérium felé is, hogy amennyiben a város megkapja az állami ártámogatást, amit megkapott akkor a BKK a törökbálinti vonalak után, akkor abból az évi 200 millió forintból, amit a város a BKK-nak fizet, saját maga el tudja látni az akkori 15-20 éves buszok helyett, új elektromos buszokkal a közlekedését.

Végül a helyi járatokra 1 évre vett bérbe egy elektromos buszt az OMI Kft., amihez az Önkormányzat biztosította az anyagi többletet. A busz az 1 év alatt, szorgosan szolgálta leginkább az annahegyi utasokat, de sajnos az akkori 15 éves buszok üzemeltetési költségével nem tudott versenyre kelni egy 0km-es busz.

Ennek az lett az eredménye, hogy inkább felére csökkentették a támogatási szükségletet a város felé, hogy ne érje meg azon gondolkodnunk, hogy saját busztársaságot alapítsunk a Budapest-Törökbálint vonalak üzemeltetésére.

Később átalakult a hálózat, Törökbálintról a javaslatomra eltűntek a csuklós buszok, helyette sokkal sűrűbben közlekednek a szólók, és jött az első pofon, már a Volánbusz érában: A Volánbusz átvette a T&J csuklós hibrid buszait, és meg is jegyezték felém, hogy ha nem alakítom át a hálózatot, akkor bizony ide is jöhettek volna a csuklósok helyére a hibridek. Aztán kiderült, hogy a hibrid buszok 1 év alatt megbuktak a Volánbusznál, de az várható is volt. Nem azokra a vonalakra való, ahol üzemeltették őket.

Később azonban jött az állami Zöld Busz Projekt! Az ITM nem csinált belőle titkot, hogy a megvásárlásra kerülő 40 darab elektromos buszt a budakeszi 22-es és a budaörsi 40-es buszok vonalán kell, hogy használja a Volánbusz. Tehát abból, mi nem sokat kaptunk volna.

Ekkor Elek Sándor polgármester úr politikai úton az ITM felé, míg jómagam szakmai úton a Volánbusz felé kezdtünk rendkívül aktív lobbizásba, hogy azért az mégis csak érthetetlen és erkölcstelen is a várossal szemben, hogy pont azt a várost hagyják ki az ország legnagyobb elektromos busz projektjéből, amely város behozta az első elektromos buszt az országba, és ennek köszönhető az is, hogy a BYD Magyarországra hozta az európai gyárát!

Végül az Eucharisztikus Kongresszust követően megkezdődtek a dél-budai agglomerációban is az utasforgalmi tesztek az új Mercedes eCitaro 12 típusú elektromos buszokkal, és meg-megjelentek a törökbálinti 172-173-272-es buszokon is. Ekkor már kezdtünk bizakodni, hogy nem csak néha-néha a 40-es buszok csoportjába tartozó 88-asként fog Törökbálintra is áttévedni elektromos busz, hanem mi törökbálintiak is rendszeres utasai lehetünk!

Időközben egyre több és több elektromos buszt állított forgalomba a Volánbusz, és csak-csak állandó tagjai lettek a 172-es vonalcsoportnak is, de kiderült, hogy a megvásárolt Mercedes eCitaro buszok hatótávja mindössze a fele, mint a Törökbálint által korábban többször tesztelt kínai BYD buszok hatótávja, így a Merciket napközben tölteni kell.

És egy olyan dolog történt meg, amire azt hihetjük, hogy csak a mesében történhet meg: Szakmai alapon, felülírva a politikát, a törökbálinti vonalhálózat vált a Mercedes eCitaro buszok számára a legideálisabb tereppé, és ami személyemnek különösen jól esett, hogy minden bizonnyal a korábbi teszteléseknek köszönhetően, ahol személyesen teszt mérnökként folyamatosan jelen voltam, és beszélgettem is az utasokkal, hogy ez miért jó, meg lett a hatása, mivel a Volánbusz szerint, Törökbálinton fogadták az utasok a legnagyobb örömmel az elektromos buszokat, míg Budakeszi utasai gyakorlatilag kerülik az elektromos buszokat.

Azt hiszem, hogy sok mindent elárul az, ha csak annyi adatot írok le, hogy tanítási napokon a 172-es vonalcsoport 11 busza közül 7,5 busz elektromos, míg a 140-es vonalon a 8 buszból 4 elektromos, míg tanítási szünetben 7-ből 6 elektromos a 140-esen! Végül a 88-ason van a legkevesebb, miközben az volt az eredeti terv, hogy néha-néha ott láthatunk mi is elektromos buszt. Ezt azt jelenti, hogy csúcsidőben, ha Budapestre akarunk menni, nagyobb eséllyel jön elektromos busz, mint dízel!

Ilyen arányú elektromos busz flottával kevés Törökbálint méretű város büszkélkedhet.

Viszont telhetetlennek kell lenni, és most azért kell harcolni, hogy a helyi járatokon is megtörténhessen állami/eu-s támogatással a buszok cseréje.

Természetesen a fenti eredményeket nem tudtam volna elérni Turai István és Elek Sándor polgármester urak, Földvári László alpolgármester úr segítsége nélkül, akik feltétel nélkül megbíztak bennem, és volt, mikor úgy mikor féltem, hogy a tesztekre kifizetett milliók nem fognak megtérülni, de most, mikor Magyarországon Törökbálint tömegközlekedése lett a legzöldebb, úgy gondolom megtérült, és ez úton fejezem ki köszönetemet mind Nekik, mind pedig az Önkormányzat dolgozóinak, akik sokszor késő estébe nyúlóan alakították ki a rendkívül megbízható töltési pontot a tesztbuszok számára.

Azonban van egy kis problémánk is: Sok olyan új utas jelent meg, akik pont az elektromos busz miatt választják a tömegközlekedést, így bizonyos időszakokban túlzsúfolttá váltak a járataink, így bízunk benne, hogy sikerül sűríteni is a buszok közlekedését!

Mezei Gyula

  • Találatok: 335