A 2045.HU oldalain, csak az oldal működéséhez szükséges sütiket használjuk, továbbá a Google és a Facebook beépülő sütijei dolgozhatnak!

Lázár-Karácsony vita hatása Törökbálintra - Agyő viteldíjközösség!

Jellemzően mindenki csak azzal foglalkozik, hogy milyen káros hatásai lesznek a "Budapest-bérlet" megszűnésének Budapesten belül, de a rendszer túlnyúlik Budapest határain, és így Törökbálintra is rendkívül negatív hatással lehet a Lázár-Karácsony vita!

Aki egy kicsit is tud a sorok között olvasni, annak egyértelmű, hogy a háttérben nem szakmai, hanem politikai viták állnak, és a kérdés csak az, hogy ki tud nagyobb kárt okozni a másiknak. Épp ezért kár is bármelyik oldalnak is elkezdeni védeni a sajátjait, mert teljesen felesleges! Mai szóhasználattal élve, a Lázár-Karácsony háborúnak csak vesztesei lesznek, ha nem születik megállapodás. Vesztesei lesznek az utasok, és vesztesei lesz minden lakó a romló szolgáltatás miatti növekvő gépjárműforgalom miatt.

De nézzük, milyen hatásai lehetnek mindennek Törökbálintra nézve

Közelebb megvizsgálva, a teljes törökbálinti viteldíjközösség a BKK-n keresztül valósult meg, így könnyen olyan helyzet állhat elő, hogy Törökbálinton belül is újra több bérletet kell majd vásárolni, márpedig a mostani rendszer nagyon sok utast vonzott vissza a közösségi közlekedésre, így annak megszűnése egyértelműen fordított hatást fog kiváltani.

Megállapodás hiányában az agglomerációs buszok is csak a Volánbusz kijelölt megállóit használhatják Budapesten belül, és minden bizonnyal legfeljebb a legközelebbi Volánbusz pályaudvarig fognak közlekedni. Ez Törökbálint esetében azt jelenti, hogy búcsút inthetünk a jelenlegi tárgyalások állása alapján megvalósulható Móricz Zsigmond körtéri kapcsolatnak, ami a kevésbé kihasznált Széll Kálmán tér helyett lett volna menetrendbe iktatva, ehelyett valamennyi viszonylat a Kelenföld vasútállomásra fog közlekedni, de annak is az Etele téri oldalára. Hogy ez miért probléma? A forgalmi torlódásokat nem számolva is az Etele téri oldalig a menetidő irányonként 5-5 perccel több, de számításba véve, hogy miközben az Egér út és az őrmezői oldal között a buszok közlekedhetnek a leállósávban, addig az Egérúton át nincs kijelölt buszsáv, így ez a valóságban a reggeli csúcsidőben, akár 10-15 perc többlet menetidőt is jelenthet. - Felmerül a kérdés, hogy a Budaörs-Törökbálint felé közlekedő buszokat ki tudja-e egyáltalán szolgálni a Volánbusz az Etele térről? A kérdés költői: Nem. Nincs elég hely.

Megváltozik a jegyrendszer is. Jelenleg helyi jellegű jegyrendszer van érvényben a 88-as, 88A, 140-es, 140B, 172-es, 173-as, 272-es, 972-es és 972B viszonylatokon. Háromoldalú megállapodás hiányában azonban a Volánbusz nem a BKK-s viteldíjrendszert, hanem a saját kilométer alapú viteldíjrendszerét fogja alkalmazni. A két viteldíjrendszer közti különbség, hogy miközben a BKK-s egy zóna alapú rendszer, és Törökbálint a 10km-es zónában van, addig kilométer alapon Törökbálint nagy részéről egy Törökbálint-Budapest utazás esetében 15km-es jegyet kell majd váltani, de egyes utazási irányok esetében már 20km-est! Figyelembe véve a 2023-as jegyáremelkedéseket is, ez azt jelenti, hogy lesz olyan, akinek a korábbi 250Ft helyett, 500Ft-ba fog kerülni egy vonaljegy, ami most jellemzően "megúszható" 400Ft-ból.

Megállapodás híján, tekintve már nem lennének abszolút BKK-s viszonylatok az itt közlekedő buszjáratok, a BKK le fogja szerelni a városban üzemelő két darab BKK automatát. Látva a MÁV-Volán csoport automata intenzitását, vélhetően be kell majd érni a Törökbálint vasútállomáson elhelyezett automatával.

A Volánbusz saját rendszerében nincs lehetőség előre megváltani a buszjegyeket oly módon, hogy veszek 10 darab jegyet, és mikor szükségem van rá, akkor elhasználom. Ezzel szemben, felszálláskor a járművezetőtől kell minden esetben megvenni a jegyeket. Már a mostani rendszerben is látszik, hogy mekkora menetidő növekedés okoz a fedélzeti jegyértékesítés úgy, hogy csupán a jegyes utasok kb. 30%-a váltja meg a jegyét a buszon. Ha ez az érték 100%-ra nő majd, az jelentős mértékben fogja lassítani a buszok forgási sebességét, és ezzel fordítottan növelni a menetidőt, ezzel is rontva a buszok versenyképességét.

A nyugdíjasok számára gyakorlatilag meg fog szűnni a kedvezményes bérletvásárlási lehetőség Törökbálint és Budaörs, illetve Törökbálint és Budapest között, mindez csupán a BKK-s és a Volánbuszos szemléletbeli különbség miatt. A BKK-s szemlélet szerint, Budaörs és Törökbálint tekintetében az egyik helyi bérlet rendre érvényes a másik település első megállójáig. A 88-as esetében a törökbálinti bérlet érvényes a Budaörs közigazgatási területén lévő Légimentők megállóig, míg a 140-es esetében a budaörsi bérlet érvényes a Törökbálint közigazgatási területén lévő Méhecske utca megállóig. Ezen felül a BKK elve szerint, ha valakinek van törökbálinti és budaörsi helyi bérlete, illetve mellette Budapest bérlete, az végig utazhat a buszon Törökbálinttól a Budapesti végállomásig. Így, egy nyugdíjasnak, még mindig olcsóbb megvennie a Budapest bérlet mellé a két helyi bérletet, mivel ez így csak 2-szer 2600Ft-ba, azaz 5200Ft-ba kerül, szemben a 10km-es bérlet 9580Ft-os és a Pest vármegye bérlet 9500Ft-os árával szemben. Tekintve, hogy a Volánbusz üzletpolitika szerint, a helyi bérlet szigorúan véve csak a két település közigazgatási határán belül érvényes, így a fenti helyi bérletek megvásárlásával a nyugdíjasok a Törökbálint vasútállomás és a Légimentők, a Méhecske utca és a Ifjúság utca, a Budaörs benzinkút és Péterhegyi út(!), valamint a Törökbálint vasútállomás és Péterhegyi út(!) megállók közötti szakaszon bliccelnek, így az ellenőr ott őket megbüntetheti. A vármegye bérlet megvásárlása viszont 4300Ft többletet jelent a nyugdíjasok számára.
FRISSÍTÉS! Lázár János keddi, debreceni bejelentése értelmében, a 65 év alatti nyugdíjasok 2024. március 1-jétől jogosulttá válnak a diákokhoz hasonlóan 90%-os kedvezményű vármegye és országbérlet vásárlására, így számukra az új rendszer nem drágulást, hanem jelentős mértékű árcsökkenést eredményez. Törökbálint esetében, az eddigi 2600Ft-os Törökbálint, plusz 2600Ft-os Budaörs nyugdíjas helyi bérletek helyett, elegendő lesz megvásárolni a 990Ft-os Pest vármegye bérletet, így 4200Ft megtakarítást jelent számukra, de a csak helyben közlekedő nyugdíjasoknak is olcsóbb lesz a vármegye bérlet megvásárlása a helyi bérlet helyett, számukra 1600Ft megtakarítás érhető el!

Külön kiemelendő még, hogy a Volánbusz utastájékoztatása jóindulattal az 1950-es éveket idézi, mintsem a 2020-as éveket. A megállókba kirakott menetrendi lapokból nem derül ki, hogy az induló járat pontosan mely megállókban áll meg, nem alkalmas a hurok útvonalú járatok menetrendjének korrekt tájékoztatására, és sok esetben nem jelezve a különböző viszonylatokat, összevontan jeleníti meg, így az utas a menetrendi tájékoztatóból nem tudhatja, hogy számára melyik az ideálisabb választás. - De a legfontosabb, hogy a megállólista nem érhető el, csak a legfontosabb megállókra vonatkozóan.

Az éjszakai közlekedést illetően, a Volánbusz csak péntekről szombat és szombatról vasárnap virradó éjjel tart fenn éjszakai járatokat, de azt is legfeljebb 2 órás ütemben, szemben a törökbálinti 30-60 perces éjszakai kiszolgálással, így itt is visszalépés várható. - Sőt, Győr környékén még ezt is megszüntette a Volánbusz.

Fentieken kívül számolni lehet még az ingatlanok értékének a csökkenésével is, mert köztudott, hogy a "kékbusznak" pozitív hatása van az ingatlanok árára.

Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy Törökbálint esetében azok számára, akik eddig is megvették a környéki bérletet, számukra a változás anyagi oldalról inkább előnyös, mintsem hátrányos, de a szolgáltatás színvonala a BKK nélkül messzemenőkig kérdéses. Mindezt a Volánbusz vezetősége is a háttérben elismeri, hogy az agglomerációs buszok esetében szükségük van a BKK segítségére, így nekik is érdekük, hogy a megállapodás ne szünjön meg!

Ki a felelős?

Nem lehet konkrét felelőst megnevezni, mivel az anyagi vita olyan kismértékű a két fél között, hogy azért bármelyik fél is képes harcolni a saját választópolgárai érdekével szemben, az nem való politikusnak. Budapest részéről a teljes közösségi közlekedés költségvetésének 1%-áról beszélünk, aminek egy részét (mondjuk azt felét) Karácsony Gergely is elismert. Így ez olyan, mintha valakinek van 500.000Ft fizetése, és most azon vitatkozna, hogy 10000 vagy 12500Ft zsebpénzt ad-e a gyermekének, vagyis 2500Ft-on! A Kormány oldaláról ez még inkább csak csepp a tengerben!

Ugyanakkor befordul az ember fejében, hogy titkos paktum született, és némi pénzért cserében Karácsony Gergely elengedte ezt a lovat, tekintve a jelenleginél sokkal erőteljesebben kéne harcolni a rendszer fenntartásáért, mert követlenül és közvetlenül is e rendszer fenntartása leginkább Budapest érdeke! Ha pedig még ez sincs, akkor Karácsony Gergely és csapata valóban alkalmatlan a város vezetésére, és ezt támasztja alá az is, hogy erről már az ősszel kellett volna tárgyalni. - Minden bizonnyal Budapest is akkor kapta meg az új ajánlatot, mikor Törökbálint.

  • Találatok: 114